Cancer är något som borde försvinna

Tänkte skriva lite om en sjukdom som så många får i denna värld.
Inget roligt ämne kanske, men har nyss fått reda att en nära vän till vår familj har fått cancer. Det är inte första gången jag får det beskedet att en nära får det.
Det kom som en chock när jag fick reda på det. Först blev jag helt tyst, men sen kom tårarna. Viste inte vad jag skulle säga. Och flera tankar rullande runt i mitt huvud. Vi har inte träffats så mycket den senaste året. Men du har alltid funnits där under hela mitt liv. Fast du inte tillhör familjen på riktigt så kommer du alltid göra det för oss. Jag älskar dig och jag vet att du kommer klara det. Och vi kommer alltid finnas där för dig, som du alltid gjort för oss. Vi ska kämpa med dig hela vägen, lämnar dig aldrig. Jag har förlorat en genom cancer, en som lever med det och tänker inte förlora en till. Så du ska stanna här ! 
 
Ros(Bilden tagen från google)

Det finns så mycket olika cancer. Finns onda arter och goda arter. Min farfar hade alla möjliga cancer, som satt sig överallt i kroppen. Vissa svara på medecinen och överlever och vissa slutar svara på det. Och tyvär försvinner.

Dem som har någon nära som har cancer. Ge aldrig upp hoppet, läkaren kan säga att det är kört att cancern inte kommer försvinna. Men bara för det betyder det inte att den personen kommer försvinna. Min "pappa" har cancer som jag har berättat. Och han skulle ha försvunnit december förra året, men han har kämpat och lever fortfarande. Så ta alltid vara på varandra och sluta aldrig tro, det inte försent än.
Tiden är alltid jobbig och den kommer aldrig ta slut. Man kommer alltid gå runt och undra vad som kommer att hända och alltid undra när ska det hända. . Så ta vara på den tiden ni har tillsammans, den är viktig.

Så vad är cancer?

Det finns 200 olika cancer sjukdomar. De vanligaste cancerformerna i Sverige är: prostatacancer, bröstcancer, tjock- och ändtarmscancer, hudcancer och lungcancer. När cancer uppstår har en perfekt balans i celldelningen rubbats. En cancercell delar sig ohämmat och bildar till slut en klump, en tumör.


Godartade tumörer kan bli stora, men de har inte samma förmåga som de elakartade att växa igenom andra vävnader. De kan heller inte sprida sig till andra organ i kroppen.


En elakartad tumör däremot har tappat respekten för omgivningen. De tränger in i andra vävnader och kommer så småningom i kontakt med små blodkärl och lymfkärl. Om celler från en elakartad tumör lossnar, kan de följa med blodet eller lymfan till andra ställen i kroppen och bilda nya tumörer, så kallade metastaser (dottertumörer).

( text tagit från cancerfonden )  
cancerfonden

Gör som min familj stöd cancer fonden. Hjälp dem med utvecklingen, gör så dem kan hitta mer botemedel och hjälpa flera. Du kanske tror att du inte hjälper om du bara köper en lott. Men det gör väldigt mycket. Att veta att man stöder cancer fonden, känns bra. När man har förlorat någon i cancer så känns det bra att veta att man kanske kan hjälpa någon annan nån gång.

vill du hjälpa till så gå in på http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-oss/ :)


Till alla som har cancer eller känner någon ge inte upp !


Ps: Jag tror på dig, vet att du kommer klara dig. <3


Se till att skriva något innan ni lämnar min blogg :) <3
Postat av: elin

gumman, vi pratar sen imorgon<3

2010-08-17 @ 23:56:04
URL: http://el1ntherese.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0